Loma Lofooteilla - huippuja ja helmihetkiä

Reilu viikko sitten lähdimme ajelemaan yhdessä ystäväni kanssa kohti Pohjois-Norjaa. Päämääränä oli paljon puhuttu ja kehuttu saariryhmä, Lofootit. Lähdimme matkaan seikkailumielellä, vailla tarkkoja suunnitelmia, mitä tehdään ja minne mennään. Rinkat oli pakattu täyteen retkeilyvermeitä ja pussiruokaa, jotta pärjättäisiin mahdollisimman pitkälti omin eväin ja tarvikkein. Matkassa oli mukana myös vaelluskamppeet, koska suunnitelmana oli paluumatkalla pistäytyä vielä Kebnekaisen kautta.

Huh hei millainen ikimuistoinen reissu tästä kaikesta muodostuikaan. Taatusti yksi parhaista. Seikkailumielisyys, extemporeus, aikatauluttomuus ja positiivinen meininki tekivät meidän lomasta unohtumattoman. Ja tietysti ne Lofootit - lähes taianomainen maailma. Kirkas meri, jylhät vuoret, kiemurtelevat serpentiinitiet ja upea vehreys teki niiin syvän vaikutuksen, että uskallan väittää, että Lofootit on kaunein paikka maailmassa, jonne todellakin haluan uudestaan!!

Lofootit oli täynnä upeita maisemia, että pistimme vähän väliä auton parkkiin ja pysähdyimme kuvailemaan näitä huikeita maisemia. Pistäydyimme muutamissa kalastajakylissä ja upeiden luontokohteiden lähettyvillä. Kävimme haikkailemassa muutamilla huipuilla ja ihastelemassa kauniita autioita biitsirantoja. Ajelimme neljän päivän aikana Lofoottien päästä päähän ja vielä takaisin, ja meininki oli sen verran rentoa ettei päivämatkat tuntuneet liian puuduttavilta, koska etenimme aina vaiheittain ja välillä kävimme useammankin tunnin haikkailun lumoavissa maisemissa. Aamulla ei vielä tiedetty, mikä olisi päivän suunnitelma - vaan mentiin fiiliksen mukaan, ja se teki tästä reissusta niin parasta. Elettiin todellakin hetkessä. Carpe diem. Tällä teemalla meni koko Lofoottien reissu, ja hetkessä elämisestä seurasi lopulta muun muasssa tällaisia helmihetkiä ja huippujuttuja.

Haikattiin Festvågtindenille (561m),
sijaitsee lähellä Henninsvaeren kalastajakylää

Käveltiin Henningsvaeren kalastajakylässä ja nautittiin illallista auringonlaskua ihaillen

Uitiin (tai paremminkin kastauduttiin) ilta-auringossa huikealla valkoisella hiekkarannalla

Ajeltiin auringonlaskuun

Tällaisen päivän jälkeen nukuimme kuin pikkuvauvat makuupussiin sulloutuneena auton takaboxissa ja seuraavana päivänä
ihasteltiin  Kvalvika Beachia ja haikattiin Rytenin huipulle  (n.500m)

Kvalvikan jälkeen päätimme lähteä rentoutumaan kahvilaan ja etsimään wifiä, jotta voisimme vähän (somettaa) pohtia seuraavan päivän suunnitelmia

Meidän reissulla säät suosivat lukuunottamatta toisiksi viimeistä päivää, jolloin meillä oli ollut tarkoitus haikata Reinesbringenille. Aamulla tuli vettä kaatamalla ja tuuli oli todella voimakas, joten päätimme lähteä odottelemaan sateen taukoamista kahvilaan. Sää ei kuitenkaan näyttänyt juuri paranevan ja päätimme lähteä katselemaan Reinen lähettyville, josko haikkailu onnistuisi kuitenkin. Erään miehen kehotukseen luottaen päätimme kuitenkin jättää tämän haikkailun väliin huonon sään vuoksi, koska hänen mukaansa polku oli niin mutainen ja  siinä sääolosuhteissa hyvin vaarallinenkin. Siispä päädyimme jälleen kahvilaan ja tsekkasimme uusia vaihtoehtoja netistä, ja tällaiset mahtavat huiput ja biitsit löysimmekin.

Mannen (400m)

Offrsoykammen (436m)

Illaksi ajelimme vielä vilaisemaan Unstadin tunnelmaa, joka on tunnettu surffaajien keskuudessa. Hurjat aallot siellä olikin ja iltahämärässä vielä muutamia surffaajiakin. Hetken ihmeteltyämme surffaajien touhuja lähdimme leiriytymään viimeiseksi yöksi Lofooteilla.

Viimeisenä päivänä nautimme ihanan järven tuntumassa aamupalaa ja olimme niin kiitollisia siitä kaikesta, mitä jo tähän mennessä olimme saaneetkaan kokea.

Pistäydyimme paluumatkalla vielä Lofoottien pääkaupungissa Svolvaerissa ihastuttavassa kahvilassa ja Jaana tikutti vielä yhden huipun. Minä päätin jo palautella jalkoja Kebnekaisen vaellusta varten.

Lofootit tarjosi vielä enemmän kuin odotimmekaan. Jäimme jo haaveilemaan seuraavasta reissusta tänne vuorten ja vuonojen uumeniin.

Ajelimme Lofooteilta Kiirunaan, ja päätimme buukata hotellin. Sekin extempore-ratkaisu oli nappivalinta useamman päivän leirielämän jälkeen. Kyllä vaan se lämmin suihku, kunnon yöunet ja runsas hotelliaamiainen oli juuri sitä mitä me tarvitsimme ennen Kebnekeisen vaellustamme, josta tarinaa sitten myöhemmin.

Nyt kuitenkin päätän nämä ylistyssanat Lofooteista  ja kiitän joka hetkestä. Uskomaton reissu, ei voi muuta sanoa.

Onko siellä ruudun toisella puolen Lofooteilla käyneitä? Mitäpä tykkäsitte?

1. Voi miten upeita maisemia! Olen käynyt Lofooteilla kuudennella luokalla luokkaretkellä. Siitä on jo hetki vierähtänyt... Olisipa kiva joskus mennä uudestaan.

1. Oi onpa teillä ollut upea luokkaretki! Todellakin kannattaa suunnata uudestaankin ihastelemaan näitä lumoavia maisemia. :)

2. Mahtavia kuvia itsellekin niin rakkaista maisemista. Kiitos!

3. Mielttömät maisemat! Kiitos kun jaoit nämä upeat kuvat kanssamme.

1. Eikä kuviin edes saa talletettua sitä kaikkea kauneutta! Ah mutta oli upeeta, kivaa kun kauneus välittyi kuvienkin kautta.

4. Wau!! ❤
    Itse olen käynyt Lofooteilla ihan lapsena ja päällimmäisenä muistona on jäänyt mieleen se, kun vuorovesi kasteli pyyhkeeni, vaikka olin jättänyt sen kauaksi rannasta ��
    Olispas huippua päästä uudelleen noihin maisemiin!

1. Hih, ihana muisto. Voin kyllä lämpimästi suositella uutta reissua. Luulen, että teiden kuntoa on ainakin huomattavasti parannettu ihan viime vuosina.

5. Wooou! Onpas upea kuvakimara! Niin kaunista kerrassaan ❤ Saatanpa tietää mitä teen ensi kesänä... :D

1. No eikös ookin kaunista! Kantsii hyvinkin harkita ensi kesän lomavaihtoehdoksi Lofootteja! Lieköhän itsekin ensi kesänä suuntaisin uudestaan Lofooteille, jäi paljon nähtävää ja monta huippua valloittamatta. :P

6. Ihanaa tunnelmaa ja paljon tuttuja maisemia myöskin, ja toki sellaisia, jotka jäi itseltä näkemättä :)! Lofootit oli kyllä kuvan kauniit <3 Niinkuin koko Norjakin! Suosittelen joskus keski-Norjaa myöskin :) Me suunniteltiin jo että kahen vuoden päästä lähetään etelä-Norjaan! Norja on ansaitusti vienyt sydämen <3

1. Lofootit. <3 On ollut ihana fiilistellä sunkin kuvien kautta teidän matkatunnelmaa. Kyllä tässä on syttynyt halu tutustua koko Norjaan vielä paremmin, ja keski-norja jo buukkaus listalla. :) Mahtava maa kertakaikkiaan!:) Eipä siis ihme, että meistä molemmat on lumoutunut niihin maisemiin. Turvallista kotimatkaa teille ja odottelen jo että pääsen paremmin tutustumaan teidänkin matkatunnelmiin!:)

7. WAU! ❤ Ei voi muuta sanoa!! Nuo maisemat on niin mielettömiä!! Tänä kesänä on jotenkin tosi moni tuttu käynyt lofooteilla ja on saanut ihailla kuvia! Olisi kyllä upea paikka käydä! :) Ja kuulostaa aivan mahtavalta reissulta!! :)

1. Lofootit oli kyllä kerrassaan huikea. Sama homma, että myös minun moni tuttu kävi tänä kesänä reissulla Lofooteilla, ehkäpä se on siis nyt tullut entistä paremmin suomalaisten tietoisuuteen, ja eipä suotta! Itse ainakin lumouduin täysin. :)

8. Heips! Ensi kertaa kommentoin blogiisi. Kiitos inspiroivista kirjoituksistasi. :) Teillä on vaikuttanut olevan ihan huikea fiilistelyreissu! Just tuollaista sopivaa suunnittelemattomuutta haluaisin omaksua omille reissullenikin. Minulle nuo Lofoottien kulmat on tuttuja, koska olen useampana vuonna ollut kesätöissä Vesterålenin alueella, siinä Lofoottien naapurissa, pienessä kylässä nimeltä Stø. Jos tuonne Luoteis-Norjaan vielä suuntaat, voin lämpimästi suositella Støtä ja lähiseutuja matkakohteeksi! Vesterålen on ymmärtääkseni aika samantyyppinen alue kuin Lofootitkin, mutta kesäaikaan turisteja on siellä vähemmän kuin suosituilla Lofooteilla. Vesterålenissa ei ilmeisesti myöskään ole yhtä jylhää kuin Lofooteilla, mutta ainakin mun mittapuulla ihan riittävän jyrkkiä, merestä nousevia vuoria riittää sielläkin! (En ole itse käynyt Lofooteilla, joten en osaa verrata). Luonnonhiekkarantoineen ihan mainiota maastoa haikkailuun.

Støn kylästä pääsee merelle valassafarille, jota voin suositella. Lisäksi tuolla kannattaa kokea Dronningruta-päivävaellusreitti sekä Nyksund - vanha kalastajakylä, johon on autioitumisen jälkeen syntynyt uutta toimintaa. Seuraavan kerran kannattaa mennä touko- kesäkuussa keskiyön auringon aikaan! Vitsi kun tuonne pitäis taas päästä - on kyllä minunkin mielestäni yksi maailman kauneimmista seuduista. :)
    -Anne

1. Kiitos kommentistasi. Tuo suunnittelemattomuus ja aikatauluttomuus teki kyllä reissusta oikein mahtavan, mentiin sinne minne mieli tekee :) Mutta voi kiitos noista Norja-vinkeistäsi. Takuulla palaan maisemiin ja mainitsemasi pikku kylä vaikuttaa todellakin käymisen arvoiselta. Pitääpä pitää mielessä. Alkukesän reissu voisi tosiaan olla paikallaan! :)

Ihanaa elokuun jatkoa!:)

9. VAU!! Ihan mielettömiä kuvia! Mahtavaa kuulla että pääsit ihailemaan Norjan maisemia, se kun todellakin on ainakin omasta mielestäni maailman kaunein maa :) Lofooteilla en ole käynyt mutta sinne olisi hienoa joskus mennä! Suosittelen ehdottomasti myös Norjan keskiosia mistä löytyy maan korkeimmat vuoret. On se uskomatonta että noin läheltä löytyy noin uskomattomia maisemia, huh!

1. Nonniin, jos paljon maailmaa nähnyt Hannakin on vakuuttunut Norjan kauneudesta, on se sitten OIKEASTI maailman kaunein maa. ;) Ja onhan se niiiin upee. Ja takuulla menen myös Norjan keskiosaan myös, tahdon koluta koko Norjan!:)

10. Kirjoittaja on poistanut tämän kommentin.

11. Heippa! Oliko nää teidän haikkauskohteet lauttamatkojen päässä vai pääseekö vain autoa käyttäen?:)

1. Moi! Nämä haikkauskohteet on tosi helposti saavutettavissa, käytännössä auto vain tien sivuun parkkiin ja polku lähti autotieltä. Ihan huippua! Lauttoja ei siis näiden kohteiden saavuttamiseen tarvittu ollenkaan. Lofootit oli kyllä huikea paikka! Jos tarvitset jotain erityistä tietoa jostakin tietystä kohteesta, niin kysy ihmeessä lisää!! :) Lofootit oli niiiin huikea seutua, että mieli halajaa kyllä takaisin :)

2. Vinkit kyllä ilman muuta kelpaa! Lähdetään siis viikoksi ennen juhannusta autoilemaan lofooteille:) Itellä selvillä lähinnä vasta muutama vuori mitkä on pakko käydä valloittamassa mutta muuten kaikki on auki ja ehkä ihan hyväkin jättää jotain siellä tulevien ideoiden varaan! Ois kuitenkin kiva kuulla että majailitteko camping alueilla saa sanoa jos tulee hyviä/huonoja mieleen? Me ollaan siis lähdössä ihan teltan kanssa reissuun:) Mites oliko jotkut kylistä ylitse muiden?

3. Me nukuttiin autossa ja laitettiin auto parkkiin sivuteille p-alueille. Ei käytetty siis camping-alueita ollenkaan. Peseydyttiin meressä jne. Oltiin siis hyvin retkeilymielellä. :) Mä voisin suositella tuota Henningsvaeren kalastajakylää, ja siitä pääsee myös kätevästi sinne Festvågtindenille. Kvalvika Beach ja Ryten oli myös tosi upea, mutta myös suosittu. Paljon porukkaa. Ehkä ite eniten vaikutuin Mannenin huiputuksesta. Siellä oli upeita hiljaisia,valkoisia hiekkarantoja ja kaunis reitti huipulle vehreän niittyjen ympäröimänä. :)

12. Suosittelen Lofootteja lämpimästi. Olimme mieheni kanssa vasta viikon kestävällä trip:illä. Ajelimme Kokkolasta Kiirunan kautta Aina Andoy saarelle Bleikiin. josta kävimme Lunnisafarilla ja Valassafarilla ja kyllä kannatti . Molemmata nautimme luonnosta ja kuvaamisesta ja sitähän riitti. Kalastusta myös kokeilimme ns. syvänmeren kalastusta, hoetlli omistajan pojan kanssa päästiin seitä ja tursaa kalasteleen ja sitähän tuli ja oli niin hauskaa. Kuvia ja juttua lisää blogissani Luontokuvia ja matkamuistoja Anne Keskivinkka

1. Pohjois-Norjan saaret on kyllä upeita! Itse kävin tänä vuonna Senjan saarella ja vakuutuin. Ihanaa! Kävin katselemassa blogistasi Lofoottien tunnelmia ja huikeita kuvia! Mahtavia elämyksiä ootte kyllä kokeneet. Tuo kalastuskin olisi huippua, saisi vähän isompia vonkaleita :) Ihanaa syksyn jatkoa ja kiitos kommentistasi!