sunnuntai 8. tammikuuta 2017

2017 - Ready To Run

Voi tätä liikkumisen riemua, joka saa vuosi toisensa jälkeen jatkua! Miten mahtavaa, että on löytänyt lajin, josta saa niin hyvän mielen. Juoksunautinto saa laittamaan töppöset jalkaan kerta toisensa jälkeen ja juoksemaan lenkit säässä kuin säässä. Tällä viikolla jopa -20 asteen pakkasessa.  On tää vaan hieno ja helppo laji! Onnistuu ympäri vuoden, missä vain ja missä säässä tahansa :) 


Olen miettinyt tänä vuonna juoksun tavoitteita. Sitä ennen pysähdyin miettimään, mistä tähän on tultu. Yläasteikäisenä sählytouhusta syttyi liikkumisen riemu. Myöhemmin tuli lisäksi kuvioihin salitouhut ja juoksukokeilut. Aloitin kasvattamaan juoksukuntoa lampulta toiselle juosten, toisen kävellen. Muistan kuinka ihailin ystävääni, joka juoksi tunnin lenkkejä jo putkeen. Josko joskus minäkin. Säbätreenien ohella juoksukuntokin pikkuhiljaa kasvoi ja matkat pitenivät. Välillä jouduin pitämään juoksutaukoa polvivaivojen vuoksi. Vuonna 2009 juoksin kuitenkin ensimmäisen puolimaratonin (2:15:34), ja muutama vuosi sen jälkeen syttyi sitten todellinen juoksuinto. Kunto oli kasvanut ja juoksuvauhtikin noussut, ja vuonna 2013 juoksin toisen puolimaratonin. Tuo vuosi oli kuitenkin HCR:lle epäonnen vuosi. Reitti oli vajaamittainen, muistaakseni muutama sata metriä? Tuosta huolimatta olin todella iloinen saavutuksestani (vajaamittaisella 1:47:33). Täyden puolimaratonin olisin juossut 1:50 tuntumaan. Huikeaa!

Tuon jälkeen juoksuinto vain jatkui. Nälkä kasvoi juostessa. Matkat pitenivät ja tuli uusia tavoitteita. Nyt viime vuosina puolimaratonin mittaisesta matkasta on tullut perussettiä ja viime vuonna maratonkin meni miltei extempore. On ollut triathlontouhua ja swimrunia, sekä monenlaista kestävyyttä vaativaa patikointia. Liikkumisesta on tullut elämäntapani ja kaikenlaista touhutessa on kuntoni kasvanut ja kroppa vahvistunut. Olen treenannut mielestäni maltillisesti ja juoksukilometritkin ovat varsin pieniä verrattuna joihinkin juoksijoihin. Mutta mitäpä muihin vertaamaan, kun itselle tämä on ollut sopiva tapa touhuta. Olen ollut itseäni kohtaan lempeä ja kuulostellut kroppaa. Olen syönyt paljon, jotta on ollut energiaa liikkua ( ja myös siksi että tykkään ruuasta. ;)). Olen pitänyt huolta unen riittävyydestä ja umpiväsyneenä olen skipannut treenit. Olen pitänyt joka viikko lepopäiviä ja pitänyt huolta palautumisesta.  Ja näin kolmikymppisenä olen kovemmassa kunnossa kuin koskaan. Onhan minulla toki vielä paaaljon haasteita, yläkropan vahvuus ei ole ihan sitä luokkaa, mitä haluaisi. Mutta pikkuhiljaa etenen ehkä siinäkin.. Jalkajumpat nyt vaan saa syttymään enemmän. Kaikkein tärkeintä kuitenkin näissä vuosissa on ollut se, että olen todella nauttinut siitä mitä teen. Olen nauttinut jokaisesta askeleesta. Aidosti. Vaikka välillä tottakai reisiä hapottaa ja askel ei ole keveimmillään, on tämä laji, jota rakastan.. ja jonka parissa haluan jatkaa. Laji, joka saa hymyilemään.


Tälle vuodelle olen miettinyt  neljä päätavoitteita. Olen pitkään ollut fiilisjuoksija, enkä ole treenannut systemaattisesti mitään tiettyä tavoitetta kohti. Nyt koen kuitenkin, että on sen aika. Mieli on tässä hommassa mukana eikä tavoitteet tunnu ahdistavalta. Päinvastoin. Tavoite innostaa ja inspiroi! Siispä tänä vuonna aion lähteä ennätysjahtiin niin ajan kuin matkan pituudenkin suhteen. 

TAVOITTEET VUOSI 2017


ENNÄTYSJAHTIIN PUOLIMARATONILLE
Sain blogin kautta osallistumisoikeuden Helsinki City Runille, joka juostaan toukokuussa. Tuonne tapahtumaan lähden parantamaan ennätystäni, joka on tällä hetkellä 1.43:52. Olen kerran juossut yksikseni puolimaratonin mittaisen matkan alle 1:40, johon koetan tähdätä myös tänä keväänä. (APUA!)

VALMISTAUTUMALLA MARATONILLE
Viime vuonna maraton meni miltei kylmiltään alle neljään tuntiin (3:54:45). Mitä kävisi, jos tänä vuonna valmistautuisin siihen? Aion testata. Ajankohta kesä-syksy? Vielä auki.

PITKÄÄ MATKAA SWIMRUNISSA
Uintia ja juoksua luonnossa. Aivan parasta. Tänne lähden ystävän kanssa nauttimaan matkan teosta ja huikeasta luonnon lumosta.. ja koetan sinnitellä kovemman luokan triathlonistin perässä.

ELÄMÄNI EKA POLKU-ULTRAJUOKSU
Haluan tallata tänä vuonna juoksupolkuja pitkään, pidempään kuin ikinä. Tähän haluan valmistautua huolella, joten ajankohta on varmastikin syksyllä ruska-aikaan. Kenties oma juoksuvaellus esim. karhunkierroksella taikka jokin ultramatka tapahtumassa? 


Näitä tavoitteita kohden mennään yksi tavoite kerrallaan. Keväällä alkuun puolimaratonia kohden, sitten maratonia ja swimrunia, sekä loppuvuodesta sitten ultrajuoksu. Tavoitteet eivät ole kuitenkaan treenimetodeiltaan toisia poissulkevia, ja siksi olen miettinyt seuraavia menetelmiä, joilla lähden liikkeelle. 

Keskivartalo kuntoon - coretreenillä paketti takuuvarmaksi tulevia  haasteita varten
Marraskuussa alkanut corehaaste (50 coreliikettä / päivä) on jatkunut siitä lähtien ja keskivartalo tuntuu vahvistuneen. Kun juoksee kovaa tai pitkään, on erittäin tärkeää, että keskivartalo on kunnossa. Tähän panostan läpi vuoden, jotta varmasti polkujuoksu-ultrassakin keskivartalo pysyy vahvana. Tämä olisi tärkeää toki kaikille, joten haastan myös muita mukaan treenaamaan keskivartaloa! :)

Lihaskunto kestäväksi -  salitreeniä/ryhmäliikuntaa/kotijumppaa 2-3x/vkossa
Lihaskunnon osuutta ei voi vähätellä. Juoksija tarvitsee vahvat reidet ja pakarat, jotta jaksaa punnertaa ylä-ja alamäissä. Koko kropan vahvuutta tarvitsee myös toki arjen askareisiin, joten lihaskunnosta on tärkeää pitää huolta.

Kehonhuolto - päivittäiset liikkuvuustreenit ja rullailut
Kehonhuoltoa ei sovi unohtaa, jotta ei tekeminen tyssähdä heti liiallisiin jumeihin ja rasituksiin. Tässä osuudessa mun pitää vähän enemmän tsempata.

Monipuoliset juoksutreenit - Juosta kovvoo ja hilijoo, pikkusia pyrähyksiä ja pitkään
Monipuolinen treeni on tärkeää. Nyt keväällä valmistaudun puolimaratonille ja kuvioon tulee intervallitreenit.  Ei  ole ollut minun ykkösjuttuja, mutta jos tahdon tavoitella aikaparannusta puolimaratonilla, on astuttava epämukavuusalueelle. Juoksutreenejä muokataan tavoitteiden mukaan pitkin vuotta. :)

Monipuoliset pitkät yhdistelmätreenit - myös muuta kuin juoksua - hiihtoa/pyöräilyä/uintia/sauvakävelyä/patikointia
Pelkkää juoksua en aio harrastaa, vaan yhdistelemällä monia lajeja pysyy juoksukuormittavuus maltillisena ja kroppa iskukykyisempänä. Kestävyystreenit on parhaita. Näiden osuus kasvaa sitten maratonille ja erityisesti ultralle valmistautuessa.

Uinti
Uinti on mahtava liikkumismuoto. Sopii todella hyvin myös juoksijalle. En ole nyt lopputalven aikana käynyt lainkaan uimassa, joten hallille täytyy ehdottomasti lähteä, jotta olisi edes joku mahdollisuus pysyä ironwoman-swimrun-parini perässä ensi kesänä. ;)

Ja mikä tässä kaikessa on edelleen tärkeintä. 
Juoksuilo. Liikkumisen riemu. Syy mikä saa kerta toisensa jälkeen lenkkipoluille.


On tärkeää muistaa, että tavoitteita kohti menemisen on ehdottomasti annettava enemmän kuin se ottaa.

Tavoitteet on mietittävä  muun elämäntilanteen mukaan. Joskus on ajanjaksoja, erityisesti muutosten äärellä, jolloin ei vaan jaksa kaikkea, eikä pysty. Ja silloin on todellakin ok keventää ja vähentää. Kiinnittää huomio muuhun kuin juoksuhömpötyksiin. Niistä ajatuksista olen kirjoittanut enemmän täällä "Elämänhallinnasta muutosten äärellä."

Itselleni on tärkeää nauttia matkanteosta. Olla ilomielellä, vaikka välillä hampaat irvessä. Elää tässä ja nyt. Fiilistellä. Olla kiitollinen terveydestä ja tästä mahdollisuudesta edes asettaa tämänkaltaisia tavoitteita. Kuulostella kroppaa ja huoltaa sitä. Pitää huolta siitä, että mieli pysyy matkassa mukana. Ja lopulta, Edetä askel kerrallaan. Se riittää.

Oikein ihanaa liikunnallista alkanutta vuotta! Tee asioita, joista nautit. 

Oletko sinä asettanut tavoitteita tälle vuodelle? Millä mielellä liikkumisen suhteen tähän vuoteen?

12 kommenttia:

  1. Jee, ihan mahtavia tavoitteita Satu! <3 Oon innolla seuraamassa sun matkaa ja kannustamassa sua eteenpäin!! Ja todellakin mukana keskivartalon vahvistamisessa! Juuri tänään lenkillä mietin, että tänä vuonna keskivartalon treenaus saa kyllä pysyä mukana koko vuoden!

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Jeejee, kiitos itsellesi ihanasta inspiraatiosta ja hyvästä mielestä, jota jaat blogissasi! :) Mahtavaa mennä yhdessä myös kohti samaa tapahtumaa! Tsempataan toisiamme myös tässä corehaasteessa! :)

      Poista
  2. Upeita tavoitteita. Sua on mielenkiintoista ja inspiroivaa seurata. Taas niin "söin" sun ohjeita ja intoa. Liikkumisen ilo on vaan niin parasta ja todellakin olen mukana samalla innostumisen "polulla"
    - Nauttien ja pyrkien positiiviseen ajatteluun 💙 Aurinkoa ja talvipäivän lumoa sinulle Satu 💙 ja kaikille meille!

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Voi ihanaa, kiitos Sari! Niin mukava kuulla, että fiilis tarttuu. Ja nimenomaan, eteenpäin nautiskellen matkan teosta. Oikein ihanaa talvista tammikuuta myös sinulle <3

      Poista
  3. Hienoja tavoitteita ja ajatuksia! Keskivartalotreeniä yritän minäkin tehostaa, koska pitkään tuli "vain" juostua ja oheisharjoittelu tuppasi koko ajan jäämään sivuun. Nyt olen saanut sisällytettyä viikottaiseen ohjelmaani coreharjoituksia ja samalla tiellä toivon tänä vuonna jatkavani.
    Muuten yritän olla stressaamatta liikaa siitä, teenkö asioita "oikein" vai en. Yritän nauttia tekemisestäni ja olla huolehtimatta liikaa. HCR sitten toukokuussa näyttää, onko valmistautumisessa onnistuttu vai ei. :)
    Ihania talvipäiviä sinulle!

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Kuulostaa hyvältä Jonna! Juoksun rinnalla oheisharjoitteet on kyllä tärkeitä, eikä kyllä edes paljoa vaadi. Vaikka juoksulenkkiä ennen/jälkeen pieni jumppatuokio.. :) Ehdottoman tärkeää on nauttia siitä, mitä tekee. Sehän se on tärkeintä. Jokainen myös valmistautuu tavallaan. Tsemppiä HCR:lle, toivottavasti nähdään siellä! Olisi mukava saada kasvoja lukijoillekin.

      Samoin sinne ihanaa talven lumoa ja tsemppiä juoksupoluille sekä coreharjoitukseen!

      Poista
  4. Hyviä tavoitteita! :) Kiva päästä seuraamaan sun matkaa kohti näitä juttuja! Mulla on yksi tavoite: Juosta pidemmälle kuin aiemmin. Ja se hoituu toki tällä samalla rennolla asenteella ja rakkaudesta ulkoilua kohtaan <3 Core- ja lihaskuntohaasteeseen voisin hypätä kelkkaan.. Yritän tehdä 2-3 core/lihaskuntotreeniä viikossa! Huiii! Muuten kirjoittelen tavoitteista enempi blogiini, kun ennätän! :)

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Ihana tavoite. <3 Ehkä sä voisit lähteä mun kanssani tuohon polku-ultrajuoksuun? ;) Ja nimenomaan, rakkaudesta juoksuun ja luontoon - meininki vie tätä tyttöäkin eteenpäin! :) Sen olen huomannut, että core&lihaskuntoa ei sovi unohtaa, mikäli tahtoo juosta piiiitkään. Jeps, kivaa lukea myös sun tavoitteitasi. Mutta ei stressiä kirjoittamiseen, kirjoitat kun on sopiva rakonen:)

      Poista
  5. Sinulla on taas upeita tavoitteita ja kivoja pohdintoja. Itse en uskalla vielä asettaa tavoitteita, mutta joskus sitten kun tuntuu siltä, teen niistä postauksen. Tällä hetkellä yritän keventää syömisiäni ja opetella kuuntelemaan itseäni ja kehoani. Terveelliset elämäntavat ja niiden saaminen päivittäiseksi rutiiniksi kiinnostavat kovasti, kuten riittävä uni, venyttely, rentoutuminen ja terveellinen herkuttelu jne. Sitten löytää aikaa treenailla. Haavailen pysyväni terveenä ja puolimaratonin voisin juosta ja opetella uimaan kunnolla. Tulihan noita.. =)Hih.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Hihih ihana Marika! :) Hyviä tavoitteita kirjoitit kyllä. Tärkeitä asioita. :) Oikein mukavaa uutta vuotta! <3

      Poista
  6. Olipahan hienoa tekstiä alusta loppuun, jaan täysin sun ajatukset ja suhtautumisen liikuntaan.

    Tavoitteetkin on mainioita ja uskon että jos vain terveenä pysyt niin varmasti myös onnistut niissä. Paljon tsemppiä alkaneen vuoden liikuntoihin!

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Kiitos Mika! Hienoa, että meitä samanhenkisiä on lukuisia täällä blogiyhteisössä. :)
      Samoin sinne tsemppiä alkaneeseen vuoteen!:)

      Poista